
Które samochody są najmniej awaryjne?
Klient, który zastanawia, się nad nabyciem pojazdu jako jeden z czynników decydujących o kupnie bierze, pod uwagę bezawaryjność. Właściwy samochód to taki, który się nie psuje. Decydując, się na zakup pojazdu warto więc prześledzić rankingi bezawaryjności pojazdów.
Jakie rankingi brać pod uwagę przy zakupie pojazdu?
Ranking ADAC prowadzi zestawienia samochodów najmniej awaryjnych. ADAC jest niemieckim automobilklubem, który zrzesza ponad 17 mln członków w tym 1,5 mln motocyklistów. W 2020 r. najmniej awaryjnym pojazdem w klasie A okazała się Toyota Aygo. W zestawieniu tym dwa smarty, jakimi są Forfour oraz Fortwo okazały się najbardziej awaryjne. W segmencie B najbardziej bezpieczny był Audi A1, na drugim miejscu zaś Citroen C3. Bardzo dobrze w tym segmencie wypadł Fiat Punto, który zajął najniższe miejsce na podium.
Wydaje się, że Włosi dopracowali ten pojazd na tyle, by okazał się bezkonkurencyjny, gdyż produkowany był od 2011 r. Honda Jazz, która zwykle zajmowała pierwsze miejsce, w tamtym zestawieniu znalazła się tuż za podium, na czwartej lokacie. W segmencie pojazdów kompaktowych bezkonkurencyjne okazały się auta niemieckie, zwyciężyło Audi A3, na drugim miejscu Q3, zaś zamknęło podium BMW serii 1.
Jakie są najczęstsze przyczyny awaryjności?
Ranking ADAC nie tylko dał odpowiedź, które pojazdy są najmniej awaryjne, lecz również zasygnalizował, jakie są główne przyczyny awaryjności. Okazało się, że najczęstszą przyczyną awarii była awaryjność, niesprawność akumulatora. Okazało się, że aż w 46,3% awarii chodziło o ten właśnie defekt. W 15,9% sytuacji chodziło o usterkę silnika. Co dziesiąta awaria związana była z alternatorem, rozrusznikiem, sterowaniem silnikiem. W 7,1% sytuacji chodziło o ogumienie, zaś w 3,2% o układ paliwowy. Niesprawność akumulatora, która była główną przyczyną awarii, prawdopodobnie wynikała z pandemii SarsCov2, z faktu, iż kierowcy mniej często użytkowali pojazd.
Jakie informacje na podstawie raportu TÜV?
Raport 2022 również przyniósł wiele ważnych informacji odnośnie awaryjności pojazdów. Nie jest to raport, który mógłby odwzorować całkowicie sytuację, gdyż obejmuje jedynie niedomagania, które stwierdzone zostały w trakcie obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, jednak pewne pojęcie przy jego użyciu można uzyskać. Raporty te są brane pod uwagę zwłaszcza przez kierowców, którzy decydują się na zakup pojazdu z rynku wtórnego.
Warto zaznaczyć, że badania techniczne, choć wyglądają nieco podobnie do tych przeprowadzanych w Polsce, jednak są zdecydowanie bardziej wnikliwe. Okazało się, że najmniej awaryjny wśród aut 2-3 letnich jest Mercedes GLC, na drugim miejscu w zestawieniu Mercedes B- Klasse, zaś na trzecim, najniższym miejscu podium VW T-Roc. Wśród pojazdów 4-5 letnich najmniej awaryjny okazał się Audi Q2, na drugim miejscu Porsche 911, na najniższym miejscu podium uplasowała się Mazda CX-3. W zestawieniu obejmującym pojazdy 6-7 letnie zwyciężyło Porsche 911, w gronie 8-9 letnich Audi TT, zaś wśród 10-11 letnich też model Audi TT.
Artykuł powstał we współpracy z Volvo Car Kalisz |